Ons lichaam is gebouwd om te lopen, rennen en bewegen. De beste ideeën ontstaan wanneer ons lichaam in beweging is. Denk maar aan wandelen in het bos. Dat komt doordat we onze hersenen de vrijheid geven om te fantaseren en te creëren. Maar nog steeds vinden de meeste lessen plaats in klaslokalen en de leerlingen zittend op een stoel. In deze tijd wordt stilzitten gezien als het nieuwe roken. Dus tijd om in beweging te komen!
Hoe cool is het als je de topografie van Nederland leert terwijl je fietst of mag rennen?
Of aandachtig naar een spreekbeurt luistert als je op een skippybal zit?
Of staand de rekensommen maakt en springend de tafels leert?
Zie je het al voor je, al die blije en gemotiveerde gezichtjes in de klas? Heerlijk toch, een voldaan gevoel omdat je meer plezier ervaart tijdens het lesgeven.
Een positief effect heeft op de leerprestaties.
Bijdraagt aan het plezier om te leren.
De gezondheid bevordert.
Ervoor zorgt dat leerlingen meer gemotiveerd zijn.
Zorgt voor een betere opname van de lesstof.
Leerlingen stil en gefocust bewegend leren toepassen.
Een goed gevoel over jezelf stimuleert.
Op een makkelijke manier kan worden ingezet.
De betrokkenheid van leerlingen vergroot.
Geen extra tijd kost voor de leerkracht.
Maakt dat leerlingen hun energie beter kunnen reguleren.